Prawa i obowiązki poszukującego pracy

Print Drukuj

Poszukujący pracy ma prawo do korzystania z usług rynku pracy, takich jak pośrednictwo i poradnictwo zawodowe oraz uczestnictwo w targach pracy. Może także złożyć wniosek o rezygnację z pomocy świadczonej przez powiatowy urząd pracy. Obowiązki poszukującego pracy obejmują konieczność utrzymywania kontaktu z urzędem przynajmniej raz na 90 dni oraz stawianie się w wyznaczonym terminie.

Brak kontaktu skutkuje utratą statusu poszukującego pracy na 120 dni. Ponadto, poszukujący pracy powinien przyjmować propozycje form pomocy określonych w ustawie, takich jak szkolenia czy przygotowanie zawodowe. Odmowa skorzystania z tych form pomocy również prowadzi do utraty statusu na 120 dni.

Niestawienie się w urzędzie w wyznaczonym terminie wymaga przedstawienia uzasadnionej przyczyny, w przeciwnym razie następuje ta sama sankcja czasowa. Te zasady mają na celu zachęcenie do aktywności zawodowej oraz korzystania z dostępnych form wsparcia.

Prawa i obowiązki poszukującego pracy oraz konsekwencje nie wywiązywania się z tych obowiązków

Poszukujący pracy ma prawo:
- do korzystania z usług rynku pracy w zakresie pośrednictwa pracy oraz poradnictwa zawodowego;

- do uczestniczenia w targach i giełdach pracy;

- do złożenia wniosku o rezygnację z pomocy określonej w ustawie świadczonej przez powiatowy urząd pracy (w przypadku złożenia takiego wniosku przez poszukującego pracy po skierowaniu do realizacji indywidualnego planu działania, na szkolenie, studia podyplomowe, do uczestnictwa w przygotowaniu zawodowym dorosłych oraz programie specjalnym wniosek ten pozostawia się bez rozpatrzenia).

Poszukujący pracy ma obowiązek :

- utrzymywać kontakt z powiatowym urzędem pracy co najmniej raz na 90 dni w celu potwierdzenia zainteresowania pomocą określoną w ustawie (brak takiego kontaktu skutkuje pozbawieniem statusu poszukującego pracy na okres 120 dnia po upływie 90 dni od dnia ostatniego kontaktu z powiatowym urzędem pracy);

- stawiać się w powiatowym urzędzie pracy w wyznaczonym terminie, który został ustalony między poszukującym pracy a urzędem (poszukujący pracy, który nie stawił się w powiatowym urzędzie pracy w wyznaczonym terminie, może w okresie do 7 dni przedstawić przyczynę tego niestawiennictwa, przy czym przyczyna ta musi być uzasadniona, poparta stosownymi dokumentami, w przeciwnym wypadku następuje pozbawienie statusu poszukującego pracy na okres 120 dni od dnia niestawienia się w powiatowym urzędzie pracy);

- przyjmować propozycje form pomocy określonych w ustawie dla poszukujących pracy np. szkolenie, przygotowanie zawodowe dorosłych, indywidualny plan działania (w przypadku nie podjęcia, przerwania albo rezygnacji z pomocy świadczonej przez powiatowy urząd pracy następuje pozbawienie statusu poszukującego pracy na okres 120 dni od następnego dnia po zaistnieniu zdarzenia).
Informacje o publikacji dokumentu